8 sollicitatietips (vooral) voor werkgevers

19 maart 2019

Hoe je als werkzoekende zo goed mogelijk naar voren komt in een sollicitatiegesprek is overal op internet te vinden. Maar hoe moet de andere kant van de tafel, de werkgever zich opstellen? In deze tijd is er een overvloed aan vacatures en grote kans dat de kandidaat nóg drie leuke sollicitaties heeft lopen. Hoe kun je in het sollicitatiegesprek die veelbelovende man of vrouw voor jouw bedrijf laten kiezen? Een paar tips (ook nuttig voor de sollicitant zelf, want als die werkgever hier niets mee doet, is het misschien niet zo’n leuke baas). Tijd om in de spiegel te kijken.

  • Bereid je goed voor. Natuurlijk stond er iets op het cv dat je aanspreekt, maar laat niet heel het gesprek daarover gaan. Breng structuur in het gesprek aan. Maak vooraf een lijst van vragen. Wat zoek je precies in die manager? Welke kwaliteiten en vaardigheden? Zonder goede voorbereiding kies je misschien de meest sympathieke kandidaat, maar is hij of zij ook wel de beste keuze voor je bedrijf?
  • Stel kandidaten op hun gemak. Dat begint al bij de uitnodiging, hoeveel moeite is het om een goede routebeschrijving bij te voegen? Bijna iedereen is nerveus, dus begin niet meteen met de moeilijke vragen.
  • Laat de juiste mensen het sollicitatiegesprek voeren. Niet alleen de HR-manager. Ook de directe manager, en de collega die de naaste collega wordt horen erbij.
  • Neem de tijd. Vuistregel: een uur per kandidaat. Oók als je na tien minuten denkt: dit wordt niks; ga niet af op een eerste indruk en maak het gesprek af. Misschien komt iemand pas na die tien minuten uit de verf. En als je na een uur nog steeds denkt dat het geen match is, dan helpt dat ook bij je uiteindelijke keuze.
  • Niet meteen nabespreken met je collega. Schrijf eerst op wat je vindt, leg daarna de bevindingen naast elkaar, zodat je een gefundeerde mening kunt vormen. Bijkomend voordeel: je kunt een kandidaat dan ook met argumenten afwijzen.
  • Behandel de sollicitant met respect. Kom op tijd. Weet wie er aan tafel zit. Kleed je netjes. Leg je telefoon weg. Doe eigenlijk precies als de sollicitant. Ook als je snel denkt dat het niets wordt. Het is onderzocht: ongeveer de helft van de kandidaten die zich niet goed behandeld voelen, zullen dat delen met de buitenwereld. Dergelijke publiciteit wil niemand.
  • Luister meer dan je praat. Uiteraard vertel je over je bedrijf, maar wacht ook de vragen van de kandidaat af. Maai niet het gras voor de voeten weg. Komen de vragen niet? Dan is de interesse misschien niet zo groot als gedacht.
  • Laat de kandidaat weten waar hij/zij aan toe is. Het is een van de meest voorkomende klachten: Na het sollicitatiegesprek blijft het stil. Spreek duidelijk af op welke termijn de sollicitant iets hoort en kom dat ook na. Is er geen match: besteed dan tijd aan een goede uitleg met opbouwende kritiek. Dan kan die sollicitatie toch een goed gevoel geven. En ook dat delen mensen.
Rob Stelte

Rob Stelte is managing partner van Pay2day. Hij heeft zich gespecialiseerd in flexibele arbeid. ,,Het allerbelangrijkste van werk is dat je het met plezier doet. Ik zorg dat ik mijn doelgroep zo goed mogelijk kan informeren, want de markt verandert continu.''


Lees onze blog

Komt de 24-urige werkweek eraan?


23 apr 2019

Genoten van het lange paasweekend? Over een paar jaar kan het iedere week zo zijn, denken onderzoekers, want we gaan steeds korter werken. Vrouwen werken gemiddeld 26 uur en mannen 36 uur. Het Centraal Bureau voor de Statistiek vindt tegenwoordig een werkweek van 35 uur een fulltime baan.


Een stoel en een fiets van de zaak (echt waar dat kan)


4 apr 2019

Wie werkt er nooit een dag thuis? Iedereen wil dat wel. En ook de meeste werkgevers zijn nu wel over hun koudwatervrees heen. Thuiswerkers blijken productiever (het scheelt een boel social talk bij de koffieautomaat) en ze zijn heel tevreden over de constructie. Werkgevers zien dat het bovendien een goede methode is om personeel voor langere tijd aan zich te binden. En het kan nog leuker worden met een stoel en een fiets van de zaak.


8 sollicitatietips (vooral) voor werkgevers


19 mrt 2019

Hoe je als werkzoekende zo goed mogelijk naar voren komt in een sollicitatiegesprek is overal op internet te vinden. Maar hoe moet de andere kant van de tafel, de werkgever zich opstellen? In deze tijd is er een overvloed aan vacatures en grote kans dat de kandidaat nóg drie leuke sollicitaties heeft lopen. Hoe kun je in het sollicitatiegesprek die veelbelovende man of vrouw voor jouw bedrijf laten kiezen? Een paar tips (ook nuttig voor de sollicitant zelf, want als die werkgever hier niets mee doet, is het misschien niet zo’n leuke baas). Tijd om in de spiegel te kijken.


Zes tips om een burn-out te voorkomen


6 feb 2019

Het aantal burn-outs blijft toenemen, blijkt uit de Arbobalans 2018 van TNO. Wat kun je er zelf en als werkgever tegen doen? Een wondermiddel bestaat niet. Sterker, ondanks het ontelbare aantal stresscoaches en burn-outconsulenten weten we eigenlijk niet wat wel en niet werkt. Veel onderzoek naar burn-outs is gericht op de werknemer. Wat de rol en taak van de werkgever is, blijft onderbelicht. En dat is niet terecht. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis onderzocht een paar jaar geleden de oorzaken. In bijna de helft werd een scheve werk-privébalans genoemd. Maar ook: een te hoge werkdruk, te weinig erkenning en te weinig steun van de baas en de collega’s tellen mee.


Alle hens aan dek


14 jan 2019

Ik wens u veel personeel. Die beetje cynische opmerking verwijst naar de niet-werkgerelateerde sores die een groot personeelsbestand met zich meebrengt. Maar tegenwoordig is veel personeel voor steeds meer bedrijven een mooie droom. De economie van Nederland draait als een tierelier. Er is eigenlijk maar één remmende factor: het personeelstekort. Er is geen sector te vinden die niet groeit en bloeit. We merken het met Pay2day ook: meer opdrachtgevers, grotere orders. Niet voor niets zijn we begin deze maand verhuisd naar een ruimer kantoor.


‘Een open cultuur’ en andere vacature-blabla


20 nov 2018

Ben jij een teamspeler? Zonder negen-tot-vijf-mentaliteit? Trekt een open bedrijfscultuur je? En wil je een goed salaris? Stop toch met die nietszeggende blabla in vacatures, daar loopt die getalenteerde kandidaat die je zoekt echt niet warm voor. En toch wemelen vacatures nog steeds van die vage begrippen. Misschien levert het 300 sollicitatiebrieven op, maar wat heb je eraan als minimaal 95 procent mismatches zijn? Wie vaagheid zaait zal misverstanden oogsten.


Menu