SJOSKE, EEN STERK MERK!

4 mei 2016

Hoewel ik allergisch ben voor termen als ‘personal branding’ en een ‘sterk merk’ neerzetten, heb ik mij laten vertellen dat de begrippen meer zijn dan  simpele marketingtrucs. Sterker nog, ik voel meer dan ooit de behoefte om duidelijker voor ogen te krijgen hoe ik over wil komen op anderen.

Dat begint bij een ouderwets potje nadenken. Je krijgt meer inzicht in welke indruk jij op anderen maakt, wat jouw specifieke kenmerken zijn op basis waarvan je keuzes maakt en wat jij als persoon te bieden hebt. Deze investering in jezelf is niet alleen voor ondernemers. Want wie wil nou niet weten of ie een beetje aardig gevonden wordt?

De boel overdenken begint bij een lege keukentafel en een stapel pennen en papier. Het is de bedoeling dat je neerpent hoe anderen jou zouden kunnen omschrijven. Schrijf alleen de dingen op waarin jij jezelf herkent. Kijk goed naar jezelf en probeer te streven naar de beste versie daarvan, maar maak er geen onrealistisch plaatje van. Niemand is perfect. Dát zou wat zijn.

Wéér zo’n vreselijke term: wat zijn jouw ‘unique selling points’? Waar ben je goed in, wat is jouw specialisatie? Eh, kunnen we dit in het vervolg gewoon weer persoonlijke of speciale kenmerken noemen? Goed, deze stap lijkt me duidelijk. Hoe zorg jij ervoor dat je opvalt tussen al die anderen? Heus, er is iets wat jij heel goed kan. Je moet het alleen nog even opschrijven (en doen). Jij hebt daar uiteraard baat bij, maar jouw omgeving ook. Let maar op: je baas weet straks precies wat hij zonder zorgen aan jou kan overlaten. Hartstikke handig.

Nu je weet wat jij wilt uitstralen en waar je goed in bent, kun je óók bepalen waar je juist niét voor staat. Durf nee te zeggen als iets niet bij je past, daarmee laat je zien dat je een sterke persoonlijkheid hebt, niks mis mee. Los daarvan worden we natuurlijk alleen blij van de dingen die we oprecht leuk vinden. En daar haalt jouw omgeving dan weer een voordeel uit. Op m’n vrolijkst ben ik immers een stuk leuker.

Het laatste punt lijkt overbodig, maar dat is het niet: vergeet je online zichtbaarheid niet, ook wanneer je eigenlijk een spuughekel hebt aan Facebook, Twitter en LinkedIn. Het is toch lullig als mensen je niet kunnen vinden op het wereldwijde web. Misschien ligt het aan mij, maar ik zie dan toch al gauw een kluizenaar voor me, iemand die niks met de buitenwereld te maken wil hebben. Ik durf te wedden dat dit niet helemaal het beeld is dat je over wil brengen. En zo wel, dan kun je daar altijd nog je ‘unique selling point’ van maken.

Sjoske Cornelissen

(Sjoske Cornelissen)



Lees onze blog

Pay2day is verhuisd


8 aug 2022

Pay2day is verhuisd. Waarheen? Naar Tiel. Waarom? Daar kom ik zo op. Even wat achtergrond. Ons bedrijf is geboren en getogen in Utrecht, maar begin deze zomer hebben we besloten een nieuw kantoor te zoeken buiten de stad. Dat ging moet ik eerlijk bekennen met pijn in het hart.


Waar vind ik de mensen?


11 mei 2022

Het opvallendste bericht over de arbeidsmarkt kwam afgelopen weken toch wel van de Arbeidsinspectie die zei dat we beter geen nieuwe arbeidsmigranten binnen kunnen halen om het personeelstekort aan te pakken. Want dat lost het arbeidsprobleem een beetje op, maar zou tot nóg grotere problemen op de huizenmarkt en in het onderwijs leiden. Langer werken en onbenut arbeidspersoneel inzetten is beter, stelt de inspectie. 


Werk is de beste hulp aan vluchtelingen


14 mrt 2022

De vluchtelingenstroom uit Oekraïne is nog maar net op gang gekomen. Afgelopen weekeinde kwamen 3000 mensen ons land binnen. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn er nu 6200 mensen. Het aantal stijgt snel. Wat nu? Zorg dat deze groep zo snel mogelijk mag gaan werken, dat is voor iedereen goed.


2022, het jaar van de Grote Ontslaggolf  


25 jan 2022

Het is nog niet eens februari en veel goede voornemens zijn al vergeten. Maar niet bij iedereen. Een andere baan of functie staat al jaren hoog in de lijstjes met goede voornemens. En dat merken we; 2022 is voor Pay2day razend druk begonnen. Er zijn heel veel vacatures en bijna evenveel mensen die iets anders willen.


Leuke baan! Inclusief tiny house of e-scooter?


22 nov 2021

Hoe vind je de geschikte kandiaat, of überhaupt een kandidaat voor een vacature? Bedrijven tuimelen over elkaar heen met lokkertjes. Een bedrijf in Enschede geeft nieuwe medewerkers een fiets of een e-scooter inclusief een rijbewijs. Een varenkweker in Burgh-Haamstede biedt zelfs een huurhuis - een tiny house in badplaats Renesse - als je er komt werken (klein addertje: je gaat het huisje uiteindelijk zelf huren). De trend is duidelijk: veel ondernemers denken dat het niet lukt personeel te vinden zonder te strooien met genereuze secundaire arbeidsvoorwaarden.


Personeelstekort: We zijn terug in de jaren '60


19 okt 2021

U wist het niet, maar we zijn terug in de jaren ’60. Nederland heeft voor het eerst in ruim een halve eeuw weer meer vacatures dan werkzoekenden. Destijds leidde die schaarste op de arbeidsmarkt tot een ongekende loonspiraal en later tot de komst van tienduizenden gastarbeiders. De economie én de lonen groeiden als nooit tevoren.


Menu