Zucht, de B komt weer in de maand…

11 oktober 2018

Functioneringsgesprekken, jaargesprekken, beoordelingsgesprekken. Hoe je ze ook noemt: in november slaat heel het land weer aan het beoordelen. ,,Hoe doe jij dat Rob’’, vroeg een relatie me onlangs. ,,Eh, ik zou er meer mee bezig moeten zijn’’, antwoordde ik een beetje schuldbewust. 

Maar later dacht ik: Waarom eigenlijk? Ik wéét hoe mijn team functioneert. Wekelijks heb ik een-op-eengesprekken. Als er op werkvlak of privé iets speelt dan hoor ik dat. Als ik vind dat de beloning niet meer past dan wacht ik niet tot er een formulier ingevuld moet worden.

Paul Boselie, hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap met als specialisatie Human Resource Management (HRM) aan de Utrecht University zei het deze week prachtig in dagblad Trouw. ,,Ik vergelijk het vaak met een bloemetje dat iemand meeneemt op zijn trouwdag. Als je dat één keer per jaar doet, is dat geen garantie voor een goed huwelijk.’’

Hij had het niet helderder kunnen verwoorden. Een chef of directeur die een jaargesprek nodig heeft om te horen hoe het met iemand gaat of om duidelijk te maken dat iets beter moet – of nog erger om een compliment te maken voor iets dat maanden geleden speelde – die laat steken vallen.

Makkelijk praten Rob – hoor ik je denken – jij hebt een overzichtelijk personeelsbestand. Klopt, maar de trend in het bedrijfsleven is onmiskenbaar. Verzekeraar Achmea (12.000 werknemers) stopt met de functioneringsgesprekken. Probeer het even te visualiseren. 12.000 formulieren, 12.000 uitnodigingen, 12.000 reacties, 24.000 handtekeningen, 12.000 personeelsdossiers die aangevuld moeten worden. Wat een opluchting. Achmea is niet alleen. Energiebedrijf Eneco, verzekeraar ASR, ING, Randstad, T-Mobile en uitgever Wolters Kluwer hebben ook al besloten het anders te gaan doen.

Nederlandse werkgevers spenderen gezamenlijk 1 miljard euro aan beoordelingen van werknemers en we komen erachter dat het geen heel goede investering is. Boselie vat het nog even samen: ,,Het beoordelingssysteem dat veel bedrijven gebruiken, kost veel tijd en levert niets op. Dat is niet mijn mening of die van andere HR-deskundigen, maar het is wetenschappelijk aangetoond dat de prestaties van werknemers daardoor niet omhoog gaan, noch het welzijn van de medewerkers.”

Dus die B in november. Wat mij  betreft staat ie niet meer voor de maand van de Beoordelingsgesprekken. Maak er maar een andere B van. Ga met het team een Biertje drinken, Biljarten desnoods of neem gewoon vaker een Bloemetje mee om te laten zien hoe tevreden je bent op dát moment. Voor 1 miljard euro kun je wel een paar leuke bosjes kopen.

Rob Stelte

Rob Stelte is managing partner van Pay2day. Hij heeft zich gespecialiseerd in flexibele arbeid. ,,Het allerbelangrijkste van werk is dat je het met plezier doet. Ik zorg dat ik mijn doelgroep zo goed mogelijk kan informeren, want de markt verandert continu.''


Lees onze blog

8 sollicitatietips (vooral) voor werkgevers


19 mrt 2019

Hoe je als werkzoekende zo goed mogelijk naar voren komt in een sollicitatiegesprek is overal op internet te vinden. Maar hoe moet de andere kant van de tafel, de werkgever zich opstellen? In deze tijd is er een overvloed aan vacatures en grote kans dat de kandidaat nóg drie leuke sollicitaties heeft lopen. Hoe kun je in het sollicitatiegesprek die veelbelovende man of vrouw voor jouw bedrijf laten kiezen? Een paar tips (ook nuttig voor de sollicitant zelf, want als die werkgever hier niets mee doet, is het misschien niet zo’n leuke baas). Tijd om in de spiegel te kijken.


Zes tips om een burn-out te voorkomen


6 feb 2019

Het aantal burn-outs blijft toenemen, blijkt uit de Arbobalans 2018 van TNO. Wat kun je er zelf en als werkgever tegen doen? Een wondermiddel bestaat niet. Sterker, ondanks het ontelbare aantal stresscoaches en burn-outconsulenten weten we eigenlijk niet wat wel en niet werkt. Veel onderzoek naar burn-outs is gericht op de werknemer. Wat de rol en taak van de werkgever is, blijft onderbelicht. En dat is niet terecht. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis onderzocht een paar jaar geleden de oorzaken. In bijna de helft werd een scheve werk-privébalans genoemd. Maar ook: een te hoge werkdruk, te weinig erkenning en te weinig steun van de baas en de collega’s tellen mee.


Alle hens aan dek


14 jan 2019

Ik wens u veel personeel. Die beetje cynische opmerking verwijst naar de niet-werkgerelateerde sores die een groot personeelsbestand met zich meebrengt. Maar tegenwoordig is veel personeel voor steeds meer bedrijven een mooie droom. De economie van Nederland draait als een tierelier. Er is eigenlijk maar één remmende factor: het personeelstekort. Er is geen sector te vinden die niet groeit en bloeit. We merken het met Pay2day ook: meer opdrachtgevers, grotere orders. Niet voor niets zijn we begin deze maand verhuisd naar een ruimer kantoor.


‘Een open cultuur’ en andere vacature-blabla


20 nov 2018

Ben jij een teamspeler? Zonder negen-tot-vijf-mentaliteit? Trekt een open bedrijfscultuur je? En wil je een goed salaris? Stop toch met die nietszeggende blabla in vacatures, daar loopt die getalenteerde kandidaat die je zoekt echt niet warm voor. En toch wemelen vacatures nog steeds van die vage begrippen. Misschien levert het 300 sollicitatiebrieven op, maar wat heb je eraan als minimaal 95 procent mismatches zijn? Wie vaagheid zaait zal misverstanden oogsten.


Lekker een uur extra geslapen? Jammer


29 okt 2018

Genoten van het uurtje extra slapen? Ik begrijp dat wel. Het is buiten donker en koud; ideale omstandigheden om je nog eens om te draaien. Maar een beetje jammer is het wel. Want in dat extra uurtje kun je enorm productief zijn. Mijn interne wekker gaat altijd tussen 5 en 6 uur. Heerlijk. Het huis is dan nog stil en in die vroege ochtenduren kun je zoveel doen.


Zucht, de B komt weer in de maand…


11 okt 2018

Functioneringsgesprekken, jaargesprekken, beoordelingsgesprekken. Hoe je ze ook noemt: in november slaat heel het land weer aan het beoordelen. ,,Hoe doe jij dat Rob’’, vroeg een relatie me onlangs. ,,Eh, ik zou er meer mee bezig moeten zijn’’, antwoordde ik een beetje schuldbewust. 


Menu