Alles zelf doen

Voor mijn werk bij BNR Nieuwsradio interview ik wekelijks inspirerende, succesvolle ondernemers over hun drijfveren en dromen. How did I get so lucky?

 

Te gek, ik gebruik hun succesverhalen en levenslessen om mijn visie op mijn eigen onderneminkje bij te schaven. Twee punten die zijn blijven hangen:

werk vanuit je passie
doe datgene waar je goed in bent en besteed de rest uit
Ik sprak couturier Mart Visser bijvoorbeeld. Hij had jarenlang niet eens een computer. Zijn team regelde alle zaken waar een pc voor nodig was en hij richtte zich op het artistieke deel, want daar ligt zijn kracht.

Ik heb erover nagedacht hoe ik dat op mijn zelfstandig ondernemerschap toe kan passen. Mijn weken zouden twee dagen langer moeten duren en mijn dagen vijf uur langer om alle klussen die ik wil doen in te kunnen plannen. ,,Ik vind nu eenmaal teveel dingen leuk!’’, roep ik altijd. Dat is deels waar, maar ik zou flink wat tijd kunnen winnen door die klusjes die ik niet zo leuk vind door anderen te laten doen.

Veel zelfstandigen nemen dat aspect ‘zelfstandig zijn’ iets te letterlijk. Het betekent niet dat je álles zelf moet doen. Je kunt andere partijen inhuren om de voor jou vervelende klusjes op te knappen. Stel je voor dat je je alleen nog maar bezig hoef te houden met werk dat je graag doet? En dat je tijd overhoudt om meer opdrachten aan te nemen? Hoe wordt het nog beter dan dat?

Dus te beginnen bij: wat vind ik leuk en kan ik goed? Coördineren, organiseren, planning en overzicht houden, interviewen, schrijven, enzovoorts. De kern van mijn werkzaamheden dus eigenlijk. Wat zijn nou de randzaken die ik liever afdraag?

– Het hele boekhoudgebeuren: ik wil geen bonnetje meer zien.

– Contracten opstellen. Ik ben benieuwd wat er staat te gebeuren als de modelcontracten die door de Belastingdienst zijn goedgekeurd op punten worden aangepast. ‘Ik ben toch geen jurist’, hoor ik de meeste zelfstandigen met enige paniek roepen. Dat ben ik dan toevallig weer wel, maar ik heb er bewust voor gekozen niet als jurist te werken. Zou fijn zijn als een andere jurist het contract op kan stellen.

– Acquisitie en tarieven uitonderhandelen; vooral dat laatste vind ik toch zo’n gehannes. Een reden om steeds minder kleine klusjes aan te pakken. Maar wat als ik gewoon een agent inschakel?

– Kantoor schoonmaken; dat kan een schoonmaker toch beter.

– Een secretaresse die m’n afspraken inplant en bijhoudt zou ook wel fijn zijn.

Wat als ik minder de knip op de hand zou houden, meer uit zou besteden en erop zou vertrouwen dat mijn zaak  zal groeien als ik meer uren aan mijn core business kan besteden. Wat zou er dan mogelijk zijn?

Alles zelf doen 1
Julia Conemans 300x300
Julia Conemans