Generatie Y, ik hoor erbij!

Geboren in 1993 en fervent zzp’er. Hoe je het ook wendt of keert: ik ben een millennial, een echo boomer, een screenager. Hoewel ik niet zo van de hokjes ben, vind ik het beeld van deze Y-generatie niet verkeerd: extraverte netwerkers met een optimistisch toekomstbeeld die streven naar kwaliteit en gaan voor persoonlijke ontwikkeling, groei en kennis. Niet verkeerd, toch? Daar wil ik best onderdeel van zijn.

Een vaste werkplek? Klokslag 09.00 uur binnen en met piepende banden om 17.00 uur weer naar huis? De millennial niet gezien. Die hoeft niet zo nodig een traditionele baan en een eigen werkplek met een pennenbakje en foto’s van familieleden. Hij is liever zzp’er en heeft genoeg aan een laptop en een tafel om aan te werken.

Bij de millennial draait het om kennis. Hij heeft het en hij deelt het ook graag met anderen. Waar de oude stempel alleen beschikt over bedrijfsspecifieke kennis, verzamelt de millennial overal stukjes kennis, blijkt uit onderzoek. Niet geïndoctrineerd door keurig geformuleerde bedrijfsdoelen en werkwijzen is opstarten in een nieuwe werkomgeving voor de Y-generatie een fluitje van een cent.

De grote bedrijven in Nederland lijken dat langzaam maar zeker te beseffen. Zonder de innovatiekennis van de Y-generatie gaan grote bedrijven langzaam ten onder. Grote organisaties doen er goed aan om te investeren in een flexibele schil: een verzameling zzp’ers binnen handbereik. Maar hoe verover je als zzp’er een plekje in die flexibele schil?

1. Nog meer netwerken
Ja, nog meer (slappe) koffie. Het doet wonderen. Meng je in interessante netwerken en community’s, zo blijf je op de hoogte en leren bedrijven jou kennen.

2. Contact onderhouden
Heb je je eenmaal gemengd in die community, blijf dan ook aanwezig. Is een klus afgelopen? Zorg er dan voor dat je zichtbaar blijft. Misschien maar weer eens een bakkie doen?

3. Creatieve vrijheid
Laat als zelfstandige actief zien wat creatieve vrijheid is. Misschien slaat een hoge pief in eerste instantie stijl achterover bij jouw ideeën, maar hé, jouw toegevoegde waarde is wel duidelijk.

4. Kennis
Creatieve vrijheid is niet altijd genoeg. Je moet jouw geweldige ideeën natuurlijk ook kunnen uitvoeren en je moet weten waar je het over hebt. Excelleer in kennis. Dan kan die opdrachtgever echt niet meer om je heen.

5. Betrokken, of juist niet
Sluit je aan bij organisaties waar jij je goed bij voelt en zeg tegelijkertijd ook ‘nee’ tegen bedrijven waar je niet op je plek zit. Daar leert het bedrijf in kwestie ook weer van.

6H e1448824110142
Sjoske Cornelissen 300x300
Sjoske Cornelissen