Hoe haal je opdrachten binnen?

Leuk hoor, starten als ondernemer of freelancer. Je zit vol ideeën, droomt van mooie projecten en hebt de overtuiging dat je heel snel de eerste fles bubbels open mag trekken want die klanten stromen binnen. Maar hoe maak je die dromen werkelijkheid?

Er zal geen freelancer of ondernemer zijn die je een pasklaar antwoord geeft. Niet alleen verschilt iedere branche, ook iedere freelancer neemt een heel ander scala aan ervaring, sociale vaardigheden en creatieve ideeën met zich mee. Ikzelf startte al voordat onze reis begon met een postoffensief om nieuwe opdrachtgevers te interesseren voor mijn portfolio. Maar vijftig enthousiast verstuurde ansichtkaarten en zo’n honderdvijftig e-mails verder kan ik wel stellen dat koude acquisitie je geen vakantie naar de Bahama’s op gaat leveren.

Natuurlijk, ik kreeg veel leuke reacties van bedrijven die ons business plan erg tof vonden. Maar als ik kijk naar wat het aan betaalde opdrachten en keiharde centen op de zakelijke rekening opleverde, dan heb ik misschien net de druk- en portokosten van die ansichtkaarten eruit weten te halen. Op zich ook fijn, maar natuurlijk wil je als startende freelancer zo snel mogelijk en zo veel mogelijk betaald werk binnen halen. Een paar tips & tricks voor online én offline.

Slim online netwerken

Interessante LinkedIn-relaties toevoegen, gedroomde opdrachtgevers per e-mail overladen met geweldige ideeën, twitteren, volgen en delen alsof het een lieve lust is. Een aantal aandachtspunten voor online netwerken:

Maak het persoonlijk. Benader je een mogelijke opdrachtgever via e-mail of LinkedIn, vertel dan kort, krachtig en gericht wat jij specifiek voor hem of haar kunt betekenen. Je hoeft echt geen concept uit te werken in een Powerpoint, maar blijf ver weg van algemene e-mails die je naar twintig soortgelijke bedrijven uit stuurt.
Zorg dat jouw online profiel – op alle social media kanalen – helder en duidelijk zichtbaar is. Het is vaak de eerste indruk die een nieuwe opdrachtgever van jou krijgt. Wie ben je en wat doe je? Je kunt je onderscheiden met een eigen huisstijl, zowel visueel als in tekst. Heb je er moeite mee om jezelf als merk in de markt te zetten? Lees dan deze blog van Sjoske eens door.
Verstuur een nieuwsbrief. Een handige en eenvoudige tool daarvoor is Mailchimp. Zo sturen wij regelmatig een overzicht rond van reisupdates en ons gemaakte werk naar vrienden, familie en relaties. Door digitaal even hallo te zeggen, laten we zien wat we creëren tijdens onze reis en hopen we mensen te inspireren.


Effectief offline netwerken

Dit artikel van het NRC geeft je een tips voor offline netwerken, dat volgens experts nog altijd het meest effectief is. Ik krijg 9 van de 10 opdrachten via mijn oude werkgever, relaties uit de bladenwereld en mijn studietijd, vrienden, middels een referentie of via ondernemers die ik fysiek ontmoet tijdens mijn reis. Ook van andere zzp’ers hoor ik dat via via the way to go is. Wederom een paar zaken om op te letten:

Spread the word! Laat aan zoveel mogelijk mensen weten dat jij in te huren bent en beschikbaar bent. Je zult maar net zien dat een vriend op kantoor de vraag krijgt of hij nog een goede tekstschrijver, boekhouder of graphic designer kent.
Bezoek evenementen in jouw branche. Ondernemersborrels, beurzen, workshops: hier komen zzp-collega’s en opdrachtgevers samen. En: zo blijf je op de hoogte van interessante ontwikkelingen. Vergeet natuurlijk je visitekaartjes niet. Ben je niet zo’n sociaal dier dat makkelijk op onbekenden afstapt? Neem dan de eerste keer iemand uit je eigen vriendenkring mee. Of ‘oefen’ een keer op een verjaardag, waarbij je op nieuwe mensen afstapt en je gesprekspartner enthousiast vertelt over jouw werk.
Werk aan bestaande relaties. Laat altijd zien dat je een betrouwbare partij bent, lever goed werk af (en op tijd!) en sta open voor nieuwe projecten – ook als ze buiten je comfort zone vallen. Uiteindelijk moet een opdracht je gegund worden, of je nu iemand online of offline hebt leren kennen.

Beeld Blog 7
Sofie Vermooten 1
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Sinds begin 2016 reist en werkt zij – onder de naam Something Somewhere – als digital nomad door heel Europa. Samen met haar vriend creëert ze al rondreizend (digitale) content voor o.a. magazines, websites, bedrijven en reclamebureaus, in Nederland en daarbuiten. Voor Pay2Day blogt Sofie over deze manier van flexibel werken, deelt ze haar ervaringen met locatie-onafhankelijk werken en geeft ze graag praktische tips aan (reizende) freelancers.