Kerstpakket, envelop, cadeaubon? Het maakt niet uit

Probeer het even te visualiseren: Marktleider Makro levert deze maand anderhalf miljoen kerstpakketten. Een berg met 1.500.000 dozen! En deze groothandel heeft dan nog ‘maar’ een derde van de markt in handen. Iets meer dan de helft van alle Nederlanders krijgt deze maand een kerstpakket. 

 

Dat zijn dozen vol nostalgie. Het kerstpakket gaat ver terug in de tijd. Twee eeuwen geleden ontstond de traditie. Boeren gaven hun knechten en meiden in december een doos levensmiddelen mee om de toen nog ijskoude winters beter te kunnen doorstaan.

Tegenwoordig heeft geen werknemer dat nog nodig. We kopen zelf wel een blikje ragout, kaaskoekjes en een fles wijn, maar de traditie blijft. Het is een ritueel dat vooral bijdraagt aan de kerstsfeer. Veel mensen zijn dol op de verrassing. Maar lang niet iedereen is gecharmeerd van de ‘doos onzin’ van de baas. Veel bedrijven zijn dan ook overgestapt op een bonus, een envelop met cash, cadeaubon, of een gezamenlijke donatie aan een goed doel, al dan in combinatie met een aangeklede kerstborrel.

Is het budget door omstandigheden beperkt, schrijf dan kerstkaarten. De honderdduizenden zzp’ers grijpen naast de gevulde doos voor vast personeel, maar sturen zelf wel vaak een kerstboodschap met attentie. Ook mooi.

Wat je ook doet, het maakt niet uit. Maar het is wel belangrijk dat er íets gedaan wordt binnen het bedrijf in de kersttijd.

Waarom? Omdat het sowieso altijd goed is om je waardering te laten zien, en dat hoeft niet met enorme bedragen of peperdure cadeaus. Kerstmis is bij uitstek de tijd om andere waarden dan targets en productie te benoemen. Het kerstpakket – in welke vorm dan ook – gaat vooral om het gebaar én de kerstgedachte.

Fijne feestdagen iedereen!

christmas boxes 1908803 1280
Rob Stelte
Rob Stelte

Rob Stelte is managing partner van Pay2day. Hij heeft zich gespecialiseerd in flexibele arbeid. ,,Het allerbelangrijkste van werk is dat je het met plezier doet. Ik zorg dat ik mijn doelgroep zo goed mogelijk kan informeren, want de markt verandert continu.''