Neem eens wat vaker de lift!

Stel, je staat in de lift en je komt iemand tegen die relevant kan zijn voor je loopbaan. Of beter nog: hij is cruciaal voor een volgende stap in jouw carrière (ja, de kans is klein, maar beeld het gewoon even in). Jij moet naar de zesde verdieping, hij heeft een afspraak op de zevende. Dan heb je dus maar een halve minuut (of een hele, als je geluk hebt met een trage lift) om je verhaal te vertellen. Dat is kort. Maar niet als je hebt geoefend.

 

Bovenstaande liftscène is bedacht ter introductie van de elevator pitch, alias een verkooppraatje. Kun jij jezelf (of jouw idee) in korte tijd verkopen? Geloof me, dat wil je. Want het is natuurlijk zonde als je die mogelijk doorslaggevende (halve) minuut verkwist omdat je staat te stotteren. Goed, laat de lift en die beste man even voor wat het is en stel je brein in op verkopen.

Stap 1
Een goede elevator pitch geeft antwoord op de vragen wie je bent, wat je te bieden hebt, welk verschil je maakt en waar je naar op zoek bent.

Stap 2
Begin met een actueel verhaal of anekdote. Dat grijpt de aandacht.

Stap 3
Bepaal de structuur van je pitch. Hak ‘m in stukjes, zodat je alles beter onthoudt én duidelijker overkomt.

Stap 4
Maak je pitch persoonlijk, gebruik niet onnodig veel marketingtermen. Zorg ervoor dat jouw verhaal anders is en iemand bijblijft.

Stap 5
Kies ook een stijl die bij je past. Het komt al gauw gekunsteld of ingestudeerd over. Dat wil je niet.

Stap 6
Verplaats je tijdens de pitch in de situatie van een ander. Wat is zijn behoefte of voor welk probleem zoekt hij een oplossing? Gebruik vragen als ‘Klopt het dat…?’ of ‘Herken je…?’ Als iemand een bevestiging geeft, kun je vertellen wat jij te bieden hebt.

Stap 7
Blijf goed kijken of de cruciale man nog geïnteresseerd is. Iemand die doordendert is niet interessant.

Stap 8
Herhaal aan het einde van je pitch nog een keer je naam.

Stap 9
Sluit af met een vraag of uitnodiging voor een volgend gesprek. Dan weet je meteen of je een beetje indruk hebt gemaakt.

Dus, neem de komende tijd de lift in plaats van de trap en druk af en toe ‘per ongeluk’ op het verkeerde knopje. Dan heb je genoeg tijd om je pitch te oefenen.

a beautiful view 939515 960 720
Sjoske Cornelissen 300x300
Sjoske Cornelissen

Een kleine vijf maanden na het behalen van haar diploma Journalistiek besloot Sjoske Cornelissen voor zichzelf te beginnen. Wie niet waagt, die niet wint, was de gedachte. Met een heleboel dromen en een iets minder concreet plan stapte ze - onder de naam Sjoske Media - de freelance wereld in. Nu, zo’n anderhalf jaar later, schrijft ze voor verschillende websites, bedrijven en magazines. Voor Pay2day B.V. blogt Sjoske over de perikelen en successen van een zzp’er en houdt ze je op de hoogte van nieuwe manieren van werken.