Groeten uit... het kantoor
Hoeveel afwezigheidsmailtjes krijgt u dezer dagen? Ik schat dat ongeveer de helft van mijn e-mails een automatisch antwoord opleveren waarin keurig de datum staat vermeld wanneer de vakantievierder terug is. Op social media zie ik relaties wandelen door berglandschappen, zwemmen in azuurblauwe wateren, dineren in exotische oorden of cultuur opsnuiven in bruisende steden. Middenin de vakantieperiode na het zoveelste vergeefse telefoontje (Hahaha Rob, je raadt nóóit waar ik ben!) vraag ik me af of het wel zinnig is om heel de zomer open te blijven.
Maar als ik naar de stapel werk kijk die we met de helft van het personeel moeten verzetten is het antwoord volmondig ja.
De tijd dat bedrijven 3 weken dicht waren is voorbij. Zelfs de beroemde bouwvak bestaat niet meer. Sterker die werd al bijna 40 jaar (!) geleden af afgeschaft door ‘de bouwvakantie’ niet meer in de cao op te nemen. Toch is het stil op de steiger want ongeveer eenderde van de bouwbedrijven doet er nog wél aan: iedereen vrij en het werk ligt stil.
Ik vind het wel iets hebben om Nederland op halve kracht draaiende te houden. In Utrecht kun je nu op ieder terras op een vrij stoeltje ploffen. In de winkels is het heerlijk rustig. En het mooiste van alles: géén files! Voor heel veel mensen voelt het als vakantie om zonder oponthoud naar het werk te kunnen.
Op het Domplein in Utrecht staan soms zoveel mensen – Italianen, Duitsers, Amerikanen, Chinezen uit alle windstreken – te fotograferen dat het lijkt of er een concert gaande is. En door de Nieuwegracht langs ons kantoor varen zoveel kano’s dat er files ontstaan.
Althans, dat heb ik me laten vertellen. Ik ben nog even in Portugal, waar het werk via whatsapp, e-mail en telefoon gewoon doorgaat, en dan kom ik ook weer genieten van de rust in Nederland. Wie ook nog op vakantie is: geniet ervan. Wie werkt: geniet er ook van. Groeten uit het kantoor!
Rob Stelte is managing partner van Pay2day. Hij heeft zich gespecialiseerd in flexibele arbeid. ,,Het allerbelangrijkste van werk is dat je het met plezier doet. Ik zorg dat ik mijn doelgroep zo goed mogelijk kan informeren, want de markt verandert continu.''