Lang leve de rebel!
Herken je dat? Het is je eerste dag op een nieuwe werkplek en je bent eigenlijk alleen maar bezig met het na-apen van je nieuwe collega’s. Als zzp’er maak ik het regelmatig mee. Je gaat je ineens afvragen of je beter thee of koffie kunt drinken en of je wel of geen boter op je boterham moet smeren en voor je het weet lach je glazig mee met een grap die eigenlijk helemaal niet zo leuk is.
Zo’n eerste dag is altijd aftasten. Bij alles wat je doet kijk je stiekem eerst even naar je collega’s. Hoe laat gaan zij lunchen? Kan ik buiten een ommetje maken? Mag ik muziek luisteren? Je past je volledig aan. Je drinkt ineens liters thee terwijl je toch echt veel liever nipt van een kop koffie en een broodje kun je inderdaad ook wel naar binnen schuiven terwijl je nog een e-mail verstuurd.
Conformeren aan een nieuwe omgeving is iets menselijks, iedereen wil graag aardig gevonden worden. Als nieuweling durf je niet anders dan de regels te volgen en mee te gaan met de norm, zelfs als dat tegen je eigen overtuigingen ingaat. En geloof me, daar wordt niemand beter van. We moeten rebelleren!
Volgens Francesca Gino, auteur van het artikel Let your workers rebel, moeten we ons richten op constructive nonconformity: opzettelijk afwijken van de normen en verwachtingen. En dat gaat als volgt:
Probeer zelf jouw missies te bepalen en los ook vooral je eigen problemen op.
Benadruk je sterke kanten. Vorm de baan of klus naar jou, en niet andersom.
Val niet in de automatische piloot, maar blijf jezelf uitdagen. Pak je verantwoordelijkheid en introduceer nieuwe dingen.
Eentje voor de werkgevers: iedereen in de organisatie moet de mogelijkheid hebben om problemen van meerdere kanten te bekijken. Neem dus niet alleen mensen aan die bij de organisatie passen, maar ook die de normen van de organisatie geregeld in twijfel trekken. Moedig je werknemers aan om verschillende meningen te uiten.
En als je nu denkt, waarom moet dit in hemelsnaam allemaal? Uit onderzoek blijkt dat afwijken van de norm zelfvertrouwen geeft en tot meer creativiteit en betrokkenheid leidt. Dat lijkt me toch iets om over na te denken. Dan ga ik nu koffie drinken én boter op mijn boterham smeren. Of mijn nieuwe collega’s het daar nu mee eens zijn of niet.
Een kleine vijf maanden na het behalen van haar diploma Journalistiek besloot Sjoske Cornelissen voor zichzelf te beginnen. Wie niet waagt, die niet wint, was de gedachte. Met een heleboel dromen en een iets minder concreet plan stapte ze - onder de naam Sjoske Media - de freelance wereld in. Nu, zo’n anderhalf jaar later, schrijft ze voor verschillende websites, bedrijven en magazines. Voor Pay2day B.V. blogt Sjoske over de perikelen en successen van een zzp’er en houdt ze je op de hoogte van nieuwe manieren van werken.