Zeg arbeidsmarkt, hoe is het met je?
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben dus totaal niet op de hoogte van het wel en wee op de arbeidsmarkt. Dat ligt misschien aan het feit dat ik zpp’er ben en beschik over een flinke dosis ‘ik-heb-met-niemand-iets-te-maken-gevoel’, maar dat is natuurlijk lariekoek. Als zelfstandige moet ik de boel juíst een beetje bijhouden.
Misschien is het toeval, maar het gaat dus momenteel best wel heel erg goed. Dat maakt die spontane verdieping in de Hollandse arbeidsmarkt een stuk aangenamer. Komt-ie: maar liefst 123.000 werklozen vonden tussen 1 december 2016 en 28 februari een nieuwe werkplek.
Maar nu wordt het ingewikkeld. Want je hebt dus ‘inactieven’ en ‘actieven’. En nog veel meer mensen die daartussen bewegen. Bijvoorbeeld iemand die met pensioen gaat of een afgestudeerde die werk vindt. Tussen december en februari vonden in totaal 186.600 inactieven in één keer een nieuwe baan, zonder dat zij tussendoor als werklozen stonden geregistreerd. Nog eens 172.000 werden wel officieel werkloos, maar zijn ondertussen naarstig op zoek naar die enige echte perfecte baan (het komt goed!).
Om een lang verhaal kort te maken: in totaal veranderden 912.000 mensen van arbeidsmarktstatus in de afgelopen drie maanden. Dat is omgerekend één op de veertien volwassenen. Dat vind ik best wel veel. Want de mensen die meteen een nieuwe baan vonden zijn niet meegeteld. Snap je het nog?
Hoe dan ook, er is niks mis met een beetje dynamiek op de arbeidsmarkt. Sterker nog, het zorgt juist voor doorstroming. En dat is voor jou en mij als zpp’er natuurlijk hartstikke aantrekkelijk. Het ligt misschien gewoon aan die verrekte arbeidsmarkt als je tijdelijk geen nieuwe klus kunt vinden. Dat scheelt toch weer een deuk in je zelfvertrouwen. En voor alle hoge piefen in het bedrijfsleven: mocht je binnenkort op zoek gaan naar nieuwe werknemers, een zzp’er inhuren is zo gek nog niet. Dat is gewoon zomaar een gratis tip. Van mij, voor jou.
Een kleine vijf maanden na het behalen van haar diploma Journalistiek besloot Sjoske Cornelissen voor zichzelf te beginnen. Wie niet waagt, die niet wint, was de gedachte. Met een heleboel dromen en een iets minder concreet plan stapte ze - onder de naam Sjoske Media - de freelance wereld in. Nu, zo’n anderhalf jaar later, schrijft ze voor verschillende websites, bedrijven en magazines. Voor Pay2day B.V. blogt Sjoske over de perikelen en successen van een zzp’er en houdt ze je op de hoogte van nieuwe manieren van werken.