Zucht, de B komt weer in de maand…

Functioneringsgesprekken, jaargesprekken, beoordelingsgesprekken. Hoe je ze ook noemt: in november slaat heel het land weer aan het beoordelen. ,,Hoe doe jij dat Rob’’, vroeg een relatie me onlangs. ,,Eh, ik zou er meer mee bezig moeten zijn’’, antwoordde ik een beetje schuldbewust. 

 

Maar later dacht ik: Waarom eigenlijk? Ik wéét hoe mijn team functioneert. Wekelijks heb ik een-op-eengesprekken. Als er op werkvlak of privé iets speelt dan hoor ik dat. Als ik vind dat de beloning niet meer past dan wacht ik niet tot er een formulier ingevuld moet worden.

Paul Boselie, hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap met als specialisatie Human Resource Management (HRM) aan de Utrecht University zei het deze week prachtig in dagblad Trouw. ,,Ik vergelijk het vaak met een bloemetje dat iemand meeneemt op zijn trouwdag. Als je dat één keer per jaar doet, is dat geen garantie voor een goed huwelijk.’’

Hij had het niet helderder kunnen verwoorden. Een chef of directeur die een jaargesprek nodig heeft om te horen hoe het met iemand gaat of om duidelijk te maken dat iets beter moet – of nog erger om een compliment te maken voor iets dat maanden geleden speelde – die laat steken vallen.

Makkelijk praten Rob – hoor ik je denken – jij hebt een overzichtelijk personeelsbestand. Klopt, maar de trend in het bedrijfsleven is onmiskenbaar. Verzekeraar Achmea (12.000 werknemers) stopt met de functioneringsgesprekken. Probeer het even te visualiseren. 12.000 formulieren, 12.000 uitnodigingen, 12.000 reacties, 24.000 handtekeningen, 12.000 personeelsdossiers die aangevuld moeten worden. Wat een opluchting. Achmea is niet alleen. Energiebedrijf Eneco, verzekeraar ASR, ING, Randstad, T-Mobile en uitgever Wolters Kluwer hebben ook al besloten het anders te gaan doen.

Nederlandse werkgevers spenderen gezamenlijk 1 miljard euro aan beoordelingen van werknemers en we komen erachter dat het geen heel goede investering is. Boselie vat het nog even samen: ,,Het beoordelingssysteem dat veel bedrijven gebruiken, kost veel tijd en levert niets op. Dat is niet mijn mening of die van andere HR-deskundigen, maar het is wetenschappelijk aangetoond dat de prestaties van werknemers daardoor niet omhoog gaan, noch het welzijn van de medewerkers.”

Dus die B in november. Wat mij  betreft staat ie niet meer voor de maand van de Beoordelingsgesprekken. Maak er maar een andere B van. Ga met het team een Biertje drinken, Biljarten desnoods of neem gewoon vaker een Bloemetje mee om te laten zien hoe tevreden je bent op dát moment. Voor 1 miljard euro kun je wel een paar leuke bosjes kopen.

Schermafbeelding 2018 10 11 om 19.35.57
Rob Stelte
Rob Stelte

Rob Stelte is managing partner van Pay2day. Hij heeft zich gespecialiseerd in flexibele arbeid. ,,Het allerbelangrijkste van werk is dat je het met plezier doet. Ik zorg dat ik mijn doelgroep zo goed mogelijk kan informeren, want de markt verandert continu.''